علت وجود هندوانه در سفره یلدا

علت وجود هندوانه در سفره یلدا

علت وجود هندوانه در سفره یلدا، ایرانیان طبق سنت هزارن ساله در آخرین روز پاییز گرد هم می آیند و بلند ترین شب سال را جشن می گیرند. از مرسومات این شب می توان به هندوانه، آجیل و انار اشاره کرد. در گفتگو با یک کارشناس تغذیه، علت وجود هندوانه در سفره شب یلدا را جویا شدیم و پاسخ جالبی دریافتیم. با ما همراه باشید تا به راز وجود هندوانه در سفره شب یلدا پی ببریم. 

هندوانه در سفره یلدا، با مطالعه متون ادبی و تاریخی می توان پی برد که یلدا سنتی چندین هزار ساله است و ایرانیان در بلندترین شب سال گرد هم می آیند و علاوه بر شب نشینی و مرور خاطرات، آداب و رسوم این شب بخصوص را زنده نگه می دارند. 

علت وجود هندوانه در سفره یلدا

علت وجود هندوانه در سفره یلدا

هانیه ناصری، کارشناس تغذیه به آداب و رسوم ما ایرانیان اشاره کرد و گفت وجود میوه هایی مانند انار و هندوانه در سفره یلدا تنها بر اساس سنت پیشینیان نبوده است و خواص تغذیه ای این میوه ها بوده است که موجب شده به سفره یلدا راه پیدا کنند. وی در ادامه با اشاره به خواص دارویی هندوانه گفت: این میوه سرشار از ویتامین های گروه A، B و C است که موجب افزایش استحکام و تقویت بدن در فصل سرما می شود. او همچنین انتخاب هندوانه در سفره یلدا را به نوعی یادآور گرمای تابستان دانست که و آن را نمادی از شور و حرارت تابستان دانست. 

همان طور که می دانیم بیش از 90% بافت هندوانه از آب تشکیل شده است و مصرف این میوه کمک زیادی به رفع عطش می کند. یکی دیگر از فواید این میوه جلوگیری از پدید آمدن سنگ کلیه است که دلیل آن فراوانی آب در هندوانه است. علاوه بر این هندوانه سرشار از آنتی اکسیدان است که در پیشگیری از ابتلا به سرطان بسیار مفید است. همچنین از فواید هندوانه می توان به دفع مواد زاید بدن و طراوت پوست نیز اشاره کرد.

حتما ببینید

فردا شب چهارشنبه 1 دی 95 هم شب یلدا است + عکس

فردا شب چهارشنبه 1 دی 95 هم شب یلدا است + عکس

فردا شب چهارشنبه 1 دی 95 هم شب یلدا است + عکس شب یلدا فردا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *