راهکار هایی برای حفظ سلامت مثانه

راهکار هایی برای حفظ سلامت مثانه

مثانه یکی از کلیدی ترین اندام های بدن انسان می باشد که وظیفه دفع مایعات اضافی از بدن را بر عهده دارد. این وظیفه همیشگی چندین مرتبه در روز تکرار می شود لذا دانستن نکاتی درباره کارکرد بهتر مثانه، از اهمیت فراوانی برخوردار است. 

علیرغم وظیفه مهمی که بر عهده مثانه می باشد، این اندام با گذشت سالیان طولانی و افزایش سن، دچار تغییراتی از جمله فعال تر شدن مثانه می شود که می تواند منجر به نیاز بیشتر به دفع ادرار گردد. در ادامه راهکار هایی برای حفظ سلامت مثانه آمده است. 

چه راهکار هایی جهت حفظ سلامت مثانه وجود دارد؟

پرهیز از نگه داشتن ادرار

بهترین و ساده ترین راه برای حفظ سلامت مثانه، پرهیز از نگه داشتن ادرار است. اگر چه ممکن است گاهی مجبور به انجام چنین کاری شویم اما تکرار این اتفاق موجب آسیب دیدن عضلات مثانه خواهد شد که در طولانی مدت اثرات جبران ناپذیری بر مثانه خواهد داشت.

راهکار هایی برای حفظ سلامت مثانه

هیچ گاه برای دفع ادرار عجله نکنید

اگر برای سلامت مثانه خود اهمیت قائل هستید، زمان کافی به دفع ادرار اختصاص دهید زیرا اگر ادرار به طور کامل تخلیه نشود، مثانه همچنان فشاری باید تحمل کند که موجب می شود بیش از پیش درگیر باشد. بهترین روش برای جلوگیری از این اتفاق، دفع ادرار در حالت نشسته است که موجب می شود مثانه به طور کامل تخلیه گردد.

دفع ادرار پس از برقراری رابطه جنسی

یکی از توصیه های اکید پزشکان پس از برقراری رابطه جنسی، دفع ادرار جهت حفظ سلامت مثانه می باشد. این امر به نحو چشمگیری خطر ابتلا به بیماری های عفونی را کاهش می دهد و موجب دفع باکتری هایی می شود که طی برقراری رابطه از شریک جنسی تان، به شما منتقل شده اند.

پرهیز از نوشیدن مایعات زیاد پیش از خواب

بیدار شدن در طول شب به جهت دفع ادرار، نه تنها بر کیفیت خواب تاثیر بسزایی دارد بلکه موجب تحریک بیش از حد مثانه هنگام خواب نیز می گردد. برای پرهیز چنین اتفاقی بهتر است که 2 ساعت پیش از خواب از نوشیدن مایعات مدر مثل چای، قهوه، الکل، و آبجو خودداری کنید. 

پوشیدن لباس های تنگ را کنار بگذارید 

پوشیدن لباس های تنگ توانایی مجرای پیشاب برای خشک شدن را کاهش می دهد. در این صورت مثانه زمان بیشتری مرطوب باقی مانده و احتمال رشد باکتری ها افزایش می یابد. بنابراین سعی کنید همیشه لباسی راحت بپوشید تا از چنین عفونت هایی در امان باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *